A Tarot eredete
2005.11.04. 22:31
A Tarot eredetének ismertetése
A tarot eredete
A tarot ezoterikus szemszögből jóslásra használt meditációs eszköz, míg a köznapi használatban kártyajáték. A tarot jelképei szinte időtlenek, mint az ember szelleme. Eszméinek, amiket hordoz, nincs kezdetük, és nem múlnak el soha. A tarot szimbólum ősképekben minden konkrét folyamatot megelőz mágikus okként (gondolat=mágia). Lényegük a lét, vagyis a logosz! A már létrejött dolgok között a kötő és az oldó formulát hordozzák. Bennük rejlenek és fogan meg a bolygókat benépesítő közösségek és egyének bonyolult élete, és történelme. Ma már nemcsak az okkultisták törnek ki a háromdimenziós lét zárlatából, hanem az új korszakok tudománya is több dimenzióval teremt kapcsolatot. Az időtlen lényeget a megváltozott igényeknek megfelelően új formába öltözteti a modern hermetikus filozófia, biomágia, diómenziófizika, asztro- és pszichokémia.
A tarot jelképek mindegyike hosszú lépcső tetején nyíló kapu, dimenziókapu. Ezen a lépcsőn lépdelve fokról fokra felemelkedve jut át az ember a halált a halhatatlanságtól leválasztó képzelt falon. Az emelkedéshez, a feljebb jutáshoz átélt tapasztalat vezet. Az érdeklődő emberek számára, akik nagy erőfeszítés árán meg akarják találni a járható utat, a tarot megteremti, hogy a múltból a jövőbe és onnan az örök jelenbe pillanthassunk. A taró a Kabalából ered, a vele való meditáció intellektuális, spirituális eljárás. A világ szemlélésének módszere, olyan eljárással, amely összekapcsolja a misztikus, intuitív türelmet, igénylő tanulmányozást a racionális úttal. A kabala története Európában összefüggéseiben felvilágosít azokról az összefüggésekről, amelyek az emanációk ismerete - a reneszánsz, a humanizmus, valamint a között a világnézet között létezik, amelyet Galilei, Giordano Brunó, Kepler, Newton és Einsten dolgoztak ki. A Kabbala, mint héber szó, három betűs tőből származik: KOF, BETH és LAMÉD. Jelentése: befogadni, megkapni, elfogadni. Írásos fordításban "hagyomány, tradíció". És ez így is van, mert a hagyomány örökség és ez valóban az átadás és az elfogadás. A hagyományban benne foglaltatik a tudás és a szokás jelentős része! Egyszerre lehet előrevivő és akadályozó erő. Úgy is megélhetjük a hagyományt, mint amit nem szabad akaratunkból kapunk, vagy fogadunk el. Másrészt a hagyomány olyan valóság, ami az átadó személytől függetlenül létezik. Tehát a Kabbala befogadás, miközben azt, amit ennek következtében kapunk, vagyis átadnak nekünk, nem lehet megnevezni.
Az ezoterikusművek közül a legrégebbi a Széfer Yetzira. A fény könyve. Európában a XII-XIII. században Provence-ban fejlődött ki az ezoteria. A XIII. században Mose de Leon a fenti mű elemeiből hozta össze a Zohárt, a ragyogás könyvét. Ebben a leírt világkép az Európai tarot nagy árkánumaiban konkretizálódótt, és öltött formát képileg. Később a régi marseille-i tarotba, amely nagyon sok tarot ősmintájának tekinthető, a Kabbalista művek tartalmát látjuk vegyülni az Európai formavilággal. Ez a két különböző világfelfogás együttesen jelentkezik a tarotban. Ez úgy volt lehetséges, hogy a XII-XIII. században a keresztények, arabok, és a zsidók békésen éltek egymás mellett Provence-ban, a civilizáció teljes fényével ragyogott, mielőtt keresztes hadjáratot indítottak volna az albigensek ellen. A kereszténység mellett az arabok és a zsidók is nagyban hozzájárultak a kulturális fellendüléshez. Szerepük kiemelkedő volt, mert a spirituális értékek terén ők jelentették a hidat a Kelet és a Nyugat között. Mentették a provence-i kultúrát a stagnálástól, a szellemi kincsek folytonos cseréje által. Még a ma embere számára is példaértékű a montpellir-i orvosi egyetem, ahol az oktatás terén teljes szabadság uralkodott. Az előadásokat keresztény, arab és zsidó mesterek tartották egymást felváltva. A provence-i iskolának köszönhető, hogy Európa ismét felfedezte görög forrásait, amelyeket az arabok konzerváltak. Ibn -Tibbon 1160-1180 között fordította arabról héberre "a Szív feladatainak útikalauz könyvét", amely az erkölcstant, a morált olyan egységes rendszerbe építi, amely figyelembe veszi úgy a Természet örök törvényeit, mint a Szentírást. Fia, Sámuel Cordobában született, és második Mózesnek is nevezik. Ő a "Tévelygők útikalauza" írója. Művében a hitet a racionalizmussal és az arisztotelészi világképpel egyesíti, gondolkodása óriási hatást gyakorolt Aquinoi Szent Tamásra is. Csodálói mellett sok ellensége is volt, az utóbbiak azok közül kerültek ki, akik ragaszkodtak a biblia szó szerinti jelentéséhez. Egyetlen dologban egyeztek meg, hogy a megváltáshoz a lélek teljes újra megtisztulásának útja vezet a reinkarnáción keresztül.
A kabbala a héber ABC betűit meditációs és koncentrációs tárggyá alakítja. A betűk, azaz a tarot, vagyis a nagy árkánum úgy viszonyulnak egymáshoz, mint a hangok a zenében. Ezen felül szimbólumként szerepelnek, amelyek kapcsolatba lépnek a világegyetem, valamint az idő egy részével. ABULÁFIA "Az Igazság kapui" című művében azt írja, hogy a betűk behatolnak a gondolatba és a képzeletbe. Ez a kettő, a gondolat és képzelet pedig mozgásuk által befolyásolják a betűket, és így a gondolat különböző témákhoz koncentrálódik! A betűk szimbólumainak az egyik felosztása, ami a fenti gondolatból ered, Knorr von Rosenroth művében található.
Eszerint a Nagy Árkánum felosztásának alapja: 3+7+12=22 strukturája. A 22 betű a tarotkártya nyelvén a következő:
· A három Anya betű: 1-es az ALEF(A), 13-as a MEM(M), a 22-es a SIN(S).
· A három fő betűből felépülő háromszög prizmaként viselkedik, ami a fényt komponenseire bontja. A háromszög egyben az EMANÁCIÓ (kiáradás, kisugárzás, kiáramlás.) ISTENI VAGY SZELLEMI PRINCIPIUM KISUGÁRZÁSA, AMELYBŐL AZ ÉRZÉKI ÉS AZ ÉRZÉKEK FELETTI VILÁG ERED.
· A 7-es betű a Világ szélsőségeit jelöli: FENT-LENT-KELET-NYUGAT-ÉSZAK-DÉL-KÖZÉP.
A hét betű a kártya sora.
· BETH (B) 2,
· GIMMEL (G) 3,
· DALETH (D) 4,
· KAF (KH) 11,
· PÉ (P) 17,
· RÉS (R) 20,
· TAU (T) 21.
Ez egyben megfeleltethető a hét napjaival és a hét alsónak mondott SZEFIROTTAL. A fennmaradó 12 betűt egyszerűnek nevezik, ezek képezik a hátteret, amelyben a három Anya betű mozog. A Zodiákus 12 jegyével, valamint az év hónapjaival asszociáltat. Ezek a következők:
· HÉ (H) 8,
· VAN (V) 6,
· ZAIN (Z) 7,
· HET (E) 5,
· TET (T) 9,
· YOD (I, J, Y,) 10,
· LAMED (L) 12,
· NUN (N) 14,
· SZAMEK (S) 15,
· AYN(Q) 16,
· CADE (C 18,
· QOF (?) 19.
A betűk és a számok behelyettesítése egymásba, majd a megjelenítések értelmezése - a véletlen fogalmának a kizárásával - és annak sorsszerűség által való helyettesítésével, az igazi alkotási lehetőséget nyújtja számunkra: az emberi egyéniség alkotási folyamatának továbbvitelét. Az utolsó évszázadok okkultistái Eliphas Lévi, aki szerint a tarot a héber beavatottak bölcsessége: TAROTORA.
Court de Gebelin az első európai szerző, aki könyvet szentelt a tarotnak. Etteilla, Shristian és Schiedle szerint az egyiptomi beavatottak tudásának kifejezése THOT negyvenkét könyve, amely a filozófus társadalom örök vitatémája. Papus hatol vissza a legmélyebben az időben, a tarot fonalát Atlantiszig követi, szerinte a tarotjelképek az ősi képlátó-szimbólum, olvasó-gondolkodás szülöttei, és mint a Hieroglifák (mandalák) nem részleteket, hanem egész szintézist fejeznek ki. Hermész Triszmegisztosz Ádám könyve magában rejti az ősi civilizációk tanításait.
Visszahatolás a gyökerekhez, avagy Bevezetés a Tarot-tanulmányokhoz:
Gaztett és remekmű mind szerep és betű. Mikor az ige testé lett, huszonkét szerepre vetett tüzet. Az emberek nagytitkú égi tűzjelek, mert ISTEN a lelkeket szerepnek írta meg: egyiket bolondnak másikat szentnek. Aki eljátszott huszonkét Szerepet, újra lényeg lehet jelmez helyett, s addig léte sem más, mint egyre több megtört betűvarázs.
(Dr. Gerald Encausse) Papus
Változtasd meg gondolataid negatív, destruktív irányát és egyetlen sötét gondolatnak se adj többé gondolattestet! Gondolkodni annyi, mint mágiát gyakorolni! Mágiát gyakorolni annyi, mint tenni.
Frankné Jordán Eszter
|